Astronom Olmak İstiyorum!


👀 Son Güncelleme 19 Haziran 2020


Astronom olmak kağıt üzerinde kolay, ama gerçekten bir astronom olmak zordur. Bu yazıda astronom olmaya niyeti olan arkadaşlarımızın gerçek bir astronom olması için deneyimlediklerimi paylaşmak istiyorum. Öncelikle astronom olmaya karar vermiş kabul etmek istiyorum sizi. Eğer halen kafanız karışıksa , bölüm hakkında size bilgi verecek şu yazıya göz atabilirsiniz: Türkiye'de Astronomi ve Uzay Bilimleri Okumak 

Bir kaç üniversitede bulunan Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümünde lisans eğitimini tamamladığınızda astronom unvanını almış oluyorsunuz. Bunun için yapmamız gerekenler üniversite geçiş sınavlarında istenilen puan türlerinde yeterli puanı almak. Tabi ekşi sözlükteki saçma sapan yorumlardan, çevrenizdeki insanların 'akıllıca' yönlendirmelerinden etkilenmeyip halen ölmemiş astronomi ve uzay bilimleri bölümünü okuma isteğinizi takdir etmek gerekiyor öncelikle. 

Herkesin bildiği bir şeyi söylemek istiyorum. Türkiye'de iş olanağı anlamında parlak bir şeyler vaat etmediği için astronomi bölümleri sadece isim anlamında popülerler. Ve çok az öğrenci ülke gerçeklerini bir kenara bırakıp bölümü okuyor. Okuyanların bir kısmı kaba bir ifade ile bir üniversite okumuş olmak için okuyor. Ama genelleme yapıp küçük ama tutkulu kesimi göz ardı etmek doğru olmaz. Bence bir hedef belirlemek, yapmak istediğin işi seçmek için lise son sınıf oldukça geç bir dönem. Bununla beraber biz gençler üniversiteye geçiş döneminde o can sıkıcı psikoloji ile sayısız meslek seçeriz. Ne yapmak istediğini bilen bir öğrencinin kafasında bir iki meslek vardır. Ne yapmak istediğini bilir, sadece bunu hangi yolla gerçekleştireceği üzerine düşünür. 

Baştan başlayalım, tercih döneminde onlarca tercih hakkınız olacak. Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümlerini yazarken Astronomi ve Uzay Teknolojileri gibi bir bölüm olduğunu da unutmayın, göz atın. Ayrıca lisans eğitimden sonra ne yapmak istediğinize de bağlı olarak Fizik bölümü okumak hedeflerinizle örtüşebilir. Şunu demek istiyorum, astronomi alanında akademik bir şeyler düşünüyorsanız Fizik bölümü ile de bunu yapabilirsiniz. Ama tabi bu iyi düşünülmesi gereken bir durum. Sonuçta fizik okurken fiziğin her alt dalına dair dersi alacaksınız. Astrofizikle alakalı olanlar ve temel dersler dışındakiler birinci dereceden işinizi görmeyebilir. Bir fizikçinin bildiği kadar fizik astronomlara da gerekiyor. Düzeltiyorum, iyi bir fizikçinin bildiği fizik kadar.  Bunlar sizleri korkutmak için yazdığım şeyler değil, bölümü okurken farkına varacağınız gerçeklerle daha erken tanışmanız için. Bir şeyleri bilmemeniz kötü değil, ama en azından temeli iyi oturtun. Endişelenmeyin, üniversite okurken bile buna zamanınız olacak zaten. 


Gerekliliklerden bahsetmişken, matematik de  öyle. İntegral ile işiniz Lys sınavından sonra bitmiyor. İntegral evreni ve doğayı daha iyi okumamız için gerekli bir şey. Ve biz fizik, matematik bildiğimiz kadar evrene güzel bakıyoruz. Şöyle düşünün, serin bir yaz akşamı sevdiğiniz insanlarla eğleniyorsunuz güzel bir şarkı var, herkesle beraber sizinde eşlik etmeniz için sözleri bilmeniz gerek öyle değil mi? Tabi astronomi, fizik ve matematik arasındaki ilişki örnekten çok daha sıkı ve derin. Evrenin bir melodisi var, bu bazen denklemsel bazen gözlemsel. o melodiyi anlatan şeyler bunlar işte diyip toparlıyım. Sanırım matematik ve fiziğin korkulacak bir şey olmadığını ve önemini anlatabildim.


Bir diğer önemli ve gerekli ve de yıllar ilerledikçe önemini kavradığım şey tahmin edebileceğiniz gibi yabancı dil. Sadece şunu söyleyebilirim, internette bir dünya ücretsiz ders, bir dünya veri, bilgi ve uygulama sizi bekliyor. Mümkün olan en kısa zamanda öğrenilmesi gereken ciddi bir ihtiyaç. Erasmus'tan, burs programlarına, yaz okullarına, alakasız eğitimlere kadar İngilizce sizden istenecektir. Tercih yapıp kazandıktan sonra bunlar üzerine kafa yorabilirsiniz bence. Geç kalmayın lütfen. 



👀Eğer astronomiye meraklı iseniz yeni açılan Stellar Lab Bilim Kulübü'ne bekliyoruz. Detaylar ve başvuru için buraya ya da aşağıdaki fotoğrafa tıklayın. 


Bölüme karar vermiştik zaten. Hangi şehirde okuyacağınız da önemli. Giriş puanları birbirine yakın bölümlerin. Dolayısıyla Ankara, İstanbul ve İzmir arasında bir seçim yapmalısınız. (Kayseri (Erciyes) öğrenci almıyor bildiğim kadarıyla) Kesinlikle bir tanesi en iyisidir demek doğru olmaz. Dediğim gibi bence burada yine seçimi siz yapmalısınız. Bana Ankara'yı önerenler oldu çünkü güvenli, İstanbul gibi kalabalık değil vs. diye. Aynı zamanda tüm olanakların toplandığı ve kişisel gelişimimi en iyi ilerleteceğim yer İstanbul denildi. Kampüsü daha iyi diye İzmir'i tercih et diyenler oldu. Her neyse, akademisyen kadrosuna bir bakın, şehri analiz edin. Bu kararları en doğru alacak kişi bizzat sizsiniz. Her şehrin, bölümün dezavantajları ve avantajları vardır. 


Bölümü kazandığınız gün değişmeyen tek şey ( bir gün o da değişecek) insanların neden bu bölümü seçtiğiniz üzerine olan sorguları olacak. Burada cidden eleştirmiyorum, onlarda haklı. Bunu önce sizin cevaplamanız lazım öyle değil mi? Zaten makul bir yanıtınız var ki bu bölümü seçtiniz/seçeceksiniz ve bu yazıyı buraya kadar okuyorsunuz. :) Bölüme başlayacağınız süreye kadar bir dünya hazırlık ve uğraş olacak. Hepsi hızla geçecek ve üniversite hayatı başlayacak. Sadece astronomi öğrencisi olduğumuz zamanlar için değil, hayatın her döneminde kendimizi geliştirmeliyiz. Araştırmaktan, sorgulamaktan ve de bir astronoma en çok yakışacak eylem olan merak etmekten asla vazgeçmeyin.


Son önemli ve gerekli bilgi ise yazılım bilgisi. Bilgiyi elde ederken, işlerken ve bir sonuca varırken yazılımın tüm nimetleri, bilgisayar bilgisi olmazsa olmaz. Bu konuda çok bilgi sahibi olmadığım için (bu da bir eksiklik) özellikle şu programlama dilini öğrenin diyemeyeceğim ama yazılımın, programlamanın çok önemli bir diğer etken olduğunu biliniz. Bir önceki yazıda da belirtmiştim. Lütfen gerçek bir astronom olun. Bu benim içinde, bölümü okuyan ve mezun olmuş tüm arkadaşlar içinde geçerli bir gereklilik. Uğraştığımız ve uğraşacağımız şeyler çok büyük şeyler. Bir gazete köşesinde bu hafta hangi ünlü ne giymiş gibi çok gereksiz bir konu üzerine kafa yormuyoruz. Çok daha derin, anlamlı ve insanlığa, topluma hizmet eden bir iş yapıyoruz. Uzun vadede yaşadığımız toplumu ve insanlığı ileriye taşıyacak işlerin içerisindeyiz. Yaptığımız işin kıymetini ve önemini bildiğimiz kadar alçak gönüllülüğü de elden bırakmamak gerekir. Neyse bunlar benimde zaman zaman hatırlama gereken, tecrübe ettikçe yaşam biçimimize dahil edeceğim güzel şeyler. 


Bizler, belki karamsar olacak ama -ülkedeki küçük bir kesim bilim insanını bir kenarda tutarsak- bilimsel çalışmaları izleyen ülke konumundayız. İşimizi biraz daha ciddiye alarak yaparsak üretenlerin olduğu kısıma geçmemiz uzak bir olay değil. 

Einstein büyük işlerin mantığı ve matematiği yoktur der. Büyük düşünmek ve yaşamak da öteki türlüsü de bir seçenektir ve her ikisine de saygı duymak gerekir. Bu paragrafı şu yüzden devam ettiriyorum, astronom olmak isteyen çocuk ve gençler genelde büyük düşünüyorlar. Nasa'da çalışmak gibi... Hukuk okusanız da, tercihiniz mimarlık da olsa büyük düşünmek her zaman daha 'mantıklı'dır. Büyük düşünürseniz 30 yıl sonra bir gencin odasında sizin sözleriniz ona ilham olmak için asılı olabilir. Arkanızda bir iz bırakma ihtimaliniz doğar. Magazinel gazetelerde yer almaktan daha heyecan verici öyle değil mi? Walt Disney hayallerimizin peşinden koşmamız gerektiği  söyler durur, çünkü bir yerden sonra yorulacaklarını bilir. Siz de yorulacaksınız, ama bir ev almak, bir araba almak Türk dizilerini, akşam ve sabah programlarını izlemek ve diğer tüm monotonlukların ötesine geçememek de yeterince yorucu değil mi? Yazarken yoruldum. 





Her zaman planlı olmak gerekir, ama bir yolunuz olsun. Herkese, her şeye ve sisteme uymak zorunda değilsiniz. Nasa JPL'den Dr. Umut Yıldız'ın şu yazısını okuyunca beni daha iyi anlayacaksınız.

Son olarak, astronomi inanılmaz bir hızla gelişiyor. Göktaşına robot indiriyoruz, Plüton'a yakın geçiş yapıyoruz, roket teknolojisinde devrimler oldu ... Bunları takip etmek de son derece önemli. 

Astronom olmak isteyen gençlerin kafasında bir nebze soruları azaltsın diye yazıyorum bunları. Ama ola ki burada değinmediğim bir şeyler olabilir ya da bizzat ben yeni soru işaretlerine neden olmuş olabilir bu yazıda. O yüzden aşağıdaki adreslerden iletişime geçebilirsiniz benimle. Elimden geldiğince yanıtlamaya çalışır olmadı daha tecrübeli insanlara yönlendirebilirim.


O zaman, bilimle kalın hoşça kalın!

Önemli Not:  Bu içerik ve Türkiye'de Astronomi ve Uzay Bilimleri Okumak başlıklı yazıya uzun zamandır çok fazla mail geliyor. Takdir edersiniz ki zaman zaman dönüş yaomakta zorlanıyorum ve şu ana kadar gelen maillerin çok büyük bir kısmını 2-3 başlıkta toplayabiliriz. Bu sebeple lütfen sorularınızı mail atıp sormak yerine (eğer özel bir bilgi içermiyorsa) bu gönderinin altına yorum atınız. Böylece benzer sorulara ben ve bilgi sahibi insanlar yanıt vermiş olurlar. Anlayışınız için teşekkür ederim.

Yorumlar

  1. Oncelikle Merhabalar Ben 8. Sinif Ogrencisiyim Ve Dr Umut Yildiz Gibi NASA ' da bir Astronom ( Astrofizikci ) olmak istiyorum znornalde onemsemezdim fakat Turkiye de is imkani da yok Yirt disinda calismak istiyorum Ama Yurt fisinda Ozellikle NASA'Da Bir is bulamassam diye korkuyorum Ailem Var sonucta bakmam gereken Bir Akil verirmisiniz? Tesekkurler... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Batuhan selamlar,

      Öncelikle iş kaygın çok yüksek ise başka bir meslek seçmeni tavsiye ederim. Küçükte olsa iyi gelişmeler olsa da bu gelişmeler her astronomi okuyan insan kendisine uygun bir iş bulur durumundan çok uzak maalesef.

      Meslek kaygısı kesinlikle olmalı ama herhalde bunun en az olması gereken bölümler temel bilimler. NASA'da çalışmak isteyen çok fazla insan var, ama üniversiteyi bitirdikten sonra hadi NASA'ya gideyim gibi bir durum değil. Bu yazılarda bahsettiğim gibi donanımlı olursan, baaşarılı, d,l bilen, kendini geliştirmiş biriysen bu yerlere başvururken alırlar. Ama NASA tek çalışabileceğin yer değil unutma. Pek çok laboratuvar, araştırma merkezi ve gözlemevi var dünyada.

      Henüz 8. sınıfsın sana tavsiyem şu şekilde;

      Bir süre kendini tanımaya ayır.Gerçekten astronomi mi? Onun dışında mühendislik gibi okuyup ileride astronomi alanında çalışmalar yapabileceğin ve parasal iş durumu astronomiden iyi olan meslekleri düşün.

      Önümüzdeki 3 yıl boyunca astronomiyi ve diğer meslek dallarını takip et. Neler oluyor, nereye gidiyor. Bunları yaparsan kafan daha da netleşir.

      Sevgiler, derslerinde başarılar.

      Sil
    2. Batuhan Aydın bana instegramdan ulaşabilir misin? @hayalimuzay

      Sil
    3. Hangi muhendislikte astronomi alaninda calisiliyor

      Sil
  2. Ne güzel yazmışsınız, emeğinize ve bilginize sağlık...
    Benim bazı sorularım var, ancak uygun bulursanız yöneltmek isterim.
    Kafam çok karışık ve olduğum hiçbir yere sığamaz hale geldim.
    Bastırmaya çalıştığım ne varsa deli gibi olur olmaz kendini açığa vurdukça daha da karışıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Sormaktan çekinmeyin lütfen.

      Sil
  3. Ben daha çocukken başladım gözlerimi gökyüzününe dikmeyi.Kendimi bildim bileli de aklım yukarıda.Çocukken çok meraklıydım,herşeye karşı ilgim vardı.Diğer çocuklar beyinlerini televizyon başında çürütürken ben bilim dergilerindeki gezegenlerin adlarını ezberlemeye,sıralarını öğrenmeye çalışıyordum.Büyüdükçe de hevesim arttı.Etrafımda çok sayıda astronomiyi ezikleyen insanlar,işsiz kalacaksın diyenler oldu.Hatta bazıları puanlarının 290dan başladığı için kolaya kaçtığımı söyledi.Bunların hiçbiri hevesimi kırmadı.

    Gerçekten istiyorsanız eğer,kimseye kulak asmayın ve artık kendi yolunuzu çizin,önemli olan sevdiğiniz şeylerle uğraşmak,sevdiğiniz bölümü okumak.Allah bir kere yürü ya kulum der,o zaman hayallerinizle dalga geçenlere yüksek mertebelerden göz kırparsınız ;)

    YanıtlaSil
  4. Öncellikle Selamun aleykum , 'Astronomi ve uzay bilimleri' bölümün amacı nedir?
    -Ne dersleri görüyorsunuz ve kendinizi geliştirme gibi bir olanağınız var mı ?
    Bir çok kişi tarafından boş bölüm olarak görülüyor daha doğrusu mesleki olarak öyle bölüm olarak çok önemli bir bölüm.
    Neler işliyorsunuz derslerde , haftada kaç gün , günde kaç saat ders işliyorsunuz , sınavlar zor mu..
    Sadece lise de ki gibi teorik mi dersler başka şeyler var mı?
    Açıklayan olursa , teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  5. ABİ BU BÖLÜMDEN MEZUN OLUNCA İŞ İMKANLARI NELERDİR AÇ AÇIK KALIR MIYIM VEYA BENİM HEDEFLERİM YÜKSEK NASAYA GİTMEK İSİTYORM GİDEBİLİR MİYİM?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emre iş olanakları halen çok yüksek değil maalesef. Seni bu konuda yanlış yşnlendirmek istemem, ama genelde mezun olanların izledikleri yollar hakkında bilgi vereyim.

      1- Mezun olduktan sonra akademik devam edenler oluyor. Yani yüksek lisans yapılıuor lisans sonrası. Yurtdışında ya da Türkiye'de... Eğer başarılı olur ve istersen yurtdından bir kurumdan kabul alman hayal değil, Avrupa'da ve ABD'de ve dünyanın pek çok yerinde sayısız astronomi bölümü var.
      Ama tabii kimse sana akademisyen olacağının garantisini veremez, başarılı ve girişmic olman gerekiyor.

      2- Öğretmenlik & Eğitimcilik Yapanlar oluyor. Örneğin özel okulda astronomi dersi verenler oluyor (ki ben öğrenciliğimde bunu çok yaptım) Özel okulların yanında bilim merkezleri, bilimsel aktivite yaptıran kuruluşlar vs.

      3 - Planetaryum Şirketi kuranlar oluyor, ya da yayıncılık işine girenler. Astronomi alanında girişmci şeyler bunlar biraz. Kendi şini kuruyorsun ve astronomi ile ilgili yerlere bu konularda hizmet veriyorsun.

      4- Alan dışı çalışanlar. 4 yılllık bir fakülte mezunu olduğunda bankacılık ve benzeri sektörlerde iş bulunca çalışanlar oluyor.

      5- Yazılım çok önemli, yazılım ve kodlama öğrenen kişiler için astronomi ile ilgli ve diğer aalnlarda güzel iş olanakları söz konusu.

      NASA 'da çalışmak...

      Nasa bir kurum sonuçta ve kendi alanında iyi işler yapınca bir departmana başvuru yaparsın tabi ama Nasa için kendini yetiştirmelisin ve kimse mezun olduktan sonra NASA ya gitmiyor. O tip kurumlar mesleğin ve kariyerin zirvesidir. En başarılı döneminde öyle yerlere başvurursun.

      İyi bir geçmişin varsa ve donanımlı isen alırlar elbette.

      Bunlar şimdilik hayal ama neden gerçek olmasın.. Sanırım hayal ile gerçek arasında bir denge kurmak lazım. Çok karamsar olmakta aşırı hayalperest olmakta eşit oranda zararlı.

      Hayatında başarılar.

      Sil
  6. Merhaba, yazınızı çok akıcı ve faydalı buldum. Öncelikle belirtmek isterim ki ben uzay ile ilgili bir bölümde okumuyorum. Yani henüz okumuyorum. Fakat ilgimi çekiyor. Bu yüzden astronomi ya da sosyal bilimler alanında bildiğiniz etkinlikler varsa yazabilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı dönemler istemediğimiz kadar oluyor bu tür etkinlikler. Okul döneminde üniversitelerin Astronomi ve Fizik toplulukları sürekli etkinlikler düzenliyor. Gözlem ve konferanslar oluyor genelde. İTÜ, İstanbul Üni, ODTÜ, Boğaziçi ve bir çok üniversitede fizik ve astronomi toplulukları var. Bunların Facebook sayfalarını takip edebilirsin. Bir çok topluluğun ve kurumun web adresine ve hesaplarına şu sayfadan toplu halde ulaşaman mümkün; http://samanyoluekspresi.blogspot.com/2016/01/faydal-gokbilim-linkleri.html

      Onun dışında Antalya Ulusal Gözlemevi yerleşkesinde her yıl düzenlenen Ulusal Gözlem Şenliğine seneye başvurmanı öneririm, o ortamda gözlem yapmak farklı bir deneyim olacaktır senin için. Buradan her şeyi öğrenebilirsin; http://senlik.tug.tubitak.gov.tr/

      Bir de liseli - üniversiteli arkadaşların kurduğu bir topluluk var bu tip organizasyonlara birlikte gidip geliyorlar, bazen kendileri düzenliyorlar. İzmir'de bir tane programları var yakın zamanda. Katılmak istersen; http://futurescienceteam.org/

      Sil
  7. Öncelik herkese merhaba arkadaşlar benim iki adet sorum bulunmakta fakat bunlardan önce bahsetmek istediğim önemli bir konu bulunmakta akademik olarak devam istiyorum ve araştırma yaptığımda kendime uygun olan sadece iki bölüm bulabildim temel bilim anlamında bunlar astronomi ve uzay bilimler , fizik bölümü iki tarafada ilgim var fakat nanoteknoloji sistemleri üzerinde uzmanlaşmak istediğimden dolayı fizik biraz daha ağır basmakta benim soracağım soru ise istanbul üniversitesinde bu iki bölümün zorluğu nedir ve ek olarak istanbul üniversitesinde özellikle fen ve edebiyat fakültesinde yaşanan siyasi olaylar öğrencileri ne denli etkiliyor bunlardan biraz bilgi vermenizi istiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hasan zorluk oldukça kişisel bir soru, ama kim olursa olsun özellikle Fizik bölümü ve Astronominin Fizik dersleri için ciddi bir çaba düzenli çalışma gerekli. Ama tabi çalışınca yapılan şeyler, Kuantum ve Elektromanyetik Teori gibi dersler dahi düzenli çalışınca geçilebiliyor, ama tabii tembellik ediyoruz genelde :)

      İÜ'de veya başka yerlerde bu tip şeyler olur, inan kimse seni bu tür şeylere zorlamaz. Sen derslerine bakıp okula/derslere odaklanırsın seni etkilemediği gibi kimse seni davet bile etmez. Bunun kimse için etkisi olduğunu düşünmüyorum.

      Sil
  8. Ya hocam üniversite sonuçları açıklandı 220bin yaptım beklediğimden çok kötü geldi 100 bin yapabilirdim bunun için seneye bidaha giricem. Ama bu sene için astronomi ve uzay bilimlerine yerleşmeyi düşünüyorum. İnternette sizin yazınıza denk geldim. Konuşmak istedim. Siz okuyo musunuz mezun oldunuz mu. Bölüm falan nasıl. Ben ege üniversitesini tercih edicem ama bilgi alayım yine de sizden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonucun hayırlı olsun Burkay,
      Ben geçen hafta mezun oldum. Bölüm hakkında uzunca yazabirlirim, şu yazı yardımcı olabilir; https://samanyoluekspresi.blogspot.com/2016/06/astronom-olmak-istiyorum.html

      Onun dışında Ege nin kampüsü hep çok güzel diye duydum. Bölüm hocaları da iyidir. Ben İÜ'de okuduğum için çok fazla yorum yapamayacağım fakat, genel olarak astronmi bölümü bazen zorlayan bir bölüm. Çünkü fizik-matematik temelli.

      Tercihe sanırım var lütfen üzeirne iyi düşün. Yapabilirsin istersen ama yine de değerlendir her şeyi, şehri bölümü, 5 yıl sonrasını..

      Eğer seneye tekrar sınava gireceksen ve başka bir planın varsa bu yıl astronomi yazsmak çok mantıklı gelmedi bana özel bir durum yoksa. Ege'de hazırlık var mı emin değilim ama ilk yıl hazılrıkla yoksa da derslerle uğraşacaksın ve enerjini, zamanını alacak. Bunu iyi düşünmeni öneririm.

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    3. Çok yeni benimkisi, ben yüksek lisans yapmak istiyorum o sebeple bir süre yüksek lisans için gerekli sınavlara hazırlanacağım.

      Sil
    4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    5. biraz keyfi olarak 5 yıl da. 4 yılda bitiren arkadaşlarımda var, 6-7 yılda çok var.

      Sil
  9. Yeni kurulacak olan Türkiye Uzay Ajansında bu bölümde okuyanlar iş bulabilir mi?

    YanıtlaSil
  10. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  11. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  12. Ne mutlu sizlere, Türkiye'de altyapı oluşturmalıyız, sizin gibi astronomlar kurumlar tarafından desteklenmelidir, bu konuda bir arz oldu mu tarafınızdan

    YanıtlaSil
  13. Bir sorum olacak.
    Bu soru ile beraber bir cevap şeklinde olabilir.
    Kuran-ı Kerim'de Kıyamet suresi 8-9 ayetleri Ay ile beraber güneş tutulmasından bahsediyor. AY İLE BERABER GÜNEŞ TUTULMASI ŞİMDİYE KADAR OLMADI.BU MÜMKÜN İSE BUNUN HESABINI YAPABİLİRMİSİNİZ..NASIL OLACAK.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, '''Ay ile beraber Güneş Tutulması '' ifadesini biraz açar msınız ? Tutulmalar zaten Yer, Ay ve Güneş2in birlikte konumlarına göre gerçekleşiyor. Yani Güneş Tutulması'nda zaten Ay'ın bir rolü var. Tutulma Geometrilerine bakabilirsiniz.

      Sil
  14. Tüm bunların yanında, peki sizin hedefiniz nedir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En genel haliyle ham bilgi düzeyi ve bilime katkı açısından hem de kişisel özellikler açısından iyi bir biliminsanı, gökbilimci olmak. :)

      Sil
    2. Peki o aşamaya ne kadar bir süre içinde ulaşırsınız

      Sil
  15. Öncelikle merhabalar ben Arda 10. sınıf öğrencisiyim ben de çoğu insan gibi gece göğüne bakarken uzay ve derinliklerde ne olduğunu merak etmişimdir .(Keşke bu yazınızı daha önce görseydim .) Bu tutkum kendimi bildim bileli benimle .Bu konuda oldukça fazla araştırma yapıyorum ve Stephen Hawking gibi gök bilimcilerin kitaplarına sahibim .Malum ülkemizde iş olanakları kısıtlı .Normal olarak bu konuda ben de endişeliyim ama bu işi istediğime eminim .Aslında bu işle uğraşan biriyle konuşmak isterdim ama.. Acaba bu konuda nasıl bir yol izlemem gerektiğini ve bu işi yapan vatandaşlarımızın nasıl bir yol izlediği hakkında bilgi verir misiniz acaba ? (Yukarıda arkadaşların yorumlarına verdiğiniz cevapları okudum bu arada .)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Durum yazıda belirttiğim gibi Arda, İstanbul , Ankara, İzmir , Kayseri ya da bunlara yakın şehirlerde isen bölümleri bir ziyaret et derim. Tabi gitmeden önce bölümlere bir mail at ve hocalarla tanış. Hem bölümü görürsün hem de belki derslerine bir girersin deneyimlersin o ortamı. Ayrıca facebookta ve diğer sosyal medya hesaplarında bir dünya astronomi etkinliği duyurus yapılıyor. Bu astronomi etkinliklerine katıl derim. Orada astronomi camiasından insanlarla tanışırsın ve kafandakileri yüz yüze sorarsın. Üniversitelerin astronomi toplulklarını takip edersen şenliklerden, konferanslardan bir miktar haberdar olursun. (ODTÜ AAT, İÜ AAK ve bir dünya topluluk daha var) Toplulklara buradan ulaşabilirsin; https://samanyoluekspresi.blogspot.com/2016/01/faydal-gokbilim-linkleri.html

      Sil
  16. Öncelikle böyle bir yazıyla bizim gibi gökbilime meraklı olan gençleri bilgilendirdiğiniz için çok teşekkürler. Ben Lise son öğrencisiyim İstanbul Üniversitesi'nde bu bölümü okumak istiyorum aslında uzay mühendsiği istiyordum ama onun sıralaması çok yüksek ve onu kazanamazsam diye mezuna kalmak istemiyorum . Astronomi ise bana göre bayağı düşük sıralaması olan bir bölüm ama astronomiye gerçekten çok fazla ilgi duyuyorum ve astronomi dışındaki hiçbir mesleği yapmak bana cazip gelmiyor ama iş olanağı falan az biliyorum ama ben kendimi geliştiririm hatta ülkede astronominin elle tutulur bir yerlere gelmesi için elimden geleni yapmaya hazırım beni ne bekliyor bilmiyorum çok kaygılıyım ya bütün üniversiteyi lise5 okur gibi okursam kendime hiçbir şey katamazsam verilen eğitimden dolayı vs en sonunda o kadar senem boşa gitmiş olursa diye çok korkuyorum ileride kesinlikle para kazanabileceğim bir mesleğim olsun istiyorum çünkü bana sonuna kadar bakabilecek bir ailem yok ancak eğer okursam son derece istekli bir şekilde içimdeki o astronomi açlığıyla okurum ve insanlara geleceğe hizmet edebilirim diye düşünüyorum lütfen içimi rahatlatmak amacıyla değil de bu işin içinde olup deneyim edinmiş biri olarak beni bu konuda bilgilendirebilir misiniz teşekkür ederim şimdiden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, bence sorunun yanıtı öncelikler. Önceliklerin para kazanmak üzerine ise para kazanmanın garanti olduğu bölümlere yönelmektir. Astronomi bölümü için şu an durum bu yazıda anlattıklarımdan çok farklı değil. Akademik olarak ilerlenebilir ama kadro durumu sınırlı olduğundan insan kendini geliştirmeli pek çok yönden. Dil ve diğer beceleriler geliştirebilecekseniz tavsiye ederim.

      Yazdıklarınızdan yola çıkarak ileride astronomi ile ilgili işler yapabileceğiniz alternatif alanlara da bakmanızı tavsiye ederim. Fizik, çeşitli, mühendislikler, bilgisayar ve veri ile ilgli alanlar, fen bilimleri eğitimi gibi...

      Sil
  17. Hey! yüksek teknoloji çağında, bu anlamıyla meraklı malzemelerin. Bu temaya göre, örgüt koşu business'es ilerleme ağır öneme sahiptir belirleyici bir konudur. Daha önce size önemli sistemini modificate başlar ayrıca veri okumak için önerilir. örnek sanal bilgi odası elektronik belgeleme, bulut depolama veya çevrimiçi kurumsal iletişim için, size iş dijitalleştirme yaklaşımı arayın. Sadece yeni fırsatlar arayın. Ben vdr online Örneğin VDR araçlarıyla tanımak ilerlemek.

    YanıtlaSil
  18. merhaba bir şey sormak istiyorum bu bölüm için iyi bir lise önemli mi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi bir lise de okumak iyi bir üniversite için elbette önemli ama herhangi bir lisede de başarılı olmak zor değil. İyi bir lisenin en büyük avantajı (bence) çalışkan arkadaşların olmasıdır. Rekabetini iyi durumda olan öğrencilerle yaparsınız. Ama normal bir lisede de gayet başarılı olunabilir ve tüm liselerde aynı müfredat söz konusu netiecede.

      Sil
  19. birde şunu soracaktım liseyi okuduk üniversiteye gittik felan direk rasathanelerde göreve başlayabiliyormuyuz?türkiyedeki herhangibir rasathanede felan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tabii , şu an çalışanlar var. Uygun başvuru koşullarını sağlarsanız ve iş ilanı olursa başvurulur. Ama size herhangi bir şeyin garantisi veremem.

      Sil
  20. Merhaba ! Ben Nisa.7. sınıfa geçtim ve 6'yı bitirdim.Hep uzaya ilgi duydum.Ve sürekli ilgileniyorum.Daha minikken galaxy ve uzay temalı şeylere bayılırdım.YouTube'de ne zaman uzayla ilgili birşey görsem hemen planlarımı boşverip onu izlerim.Ancak çevrem bunu pek hoş karşılamıyor yani "İş imkanı zor." deyince olumsuzlukları iyice arttı."Ne yapacaksın orada? Zaten iş imkanı zormuş birde iş bulamazsan işsiz kalır boşuma okumuş olursun.Boşver Eczacılık Bölümünü felan oku." diyorlar.Ama ben bu bölümü okumayı kafaya takmış durumdayım."Daha küçüksün çok karar değiştirirsin." diyorlar.Ama ben Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümünü okuyacağım.Acaba bana Uzay ve Astronomi ile ilgili dergiler, siteler ve YouTube kanalları önerebilir misiniz? Buu önyargıları karşı gelip ve uzaya ilgi duyup bu bölümü okumam iyi mi?Yani nasıl? Ve son olarak 😆 tabii ki son :D bu önyargıları kırarsam amacıma ulaşmayı çabalarsam ve hiç bir olumsuz yargıyı kafaya takmazsam, çok çalışırsam ve iyi bir üniversite kazanırsam iş imkanı bulabilir miyim?

    Cevaplarsanız çok mutlu olurum...

    NOT:Bu metni harika buldum ve sayenizde içimdeki sıkıntıların bir çoğu gitti.Çok teşekkür ederim size...
    😊😊😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nisa merhaba, öncelikle astronomi ile ilgilenmen oludkça güzel bir şey sana çok şey katacaktır. İleride bir astronom bile olmasan uzay ile ilgili videolar izlemen, kitap okuman sana artılar katacak bir şey. Çevrenin sana söylediklerini hemen herkes duyuyor, her biliminsanı olmak isteyen çocuk karşılaşıyor bu diyaloglarla. Onlara fazlaca tepki vermene gerek yok, kendini geliştirmeye devam et. Ama şu uyarıda bulunayım, astronomi güzel uzay temalı tişörtler, belgeleseller, temalı ürünlerden çok daha fazlasıdır ve derindir. Sen astronomiyi, uzay fotoğraflarını, uzay ile ilgili tasarımları vs mi seviyorsun yoksa gerçekten bilim mi yapmak istiyorsun bunu kendine sık sık sor. Şu an kafanda meslek olması çok güzel ama zaten vaktin var. Kendini tanımaya çalış, meslek olarak neyi daha çok sevdiğini anlamak için zamanın var. Son kararın astronomi ise zaten kimseyi dinleme :) Ama kendini bilgi anlamında gerçekten geliştirmeye bak. İş imkanı için ben çalışırsan ulacağına inanıyorum. Bakl şöyle düşün 8 -9 yıl sonra sen üniversite'den mezun oalcaksın. O zamana kadar çok şey değişir. 5 yıl önce bazı meslekeler çoook poülerdi şimdi kimse tercih etmiyor. 10 sene sonra her şey çok farklı olur. Umudunu taze tut, kendine güven :)

      YouTube'da Barış Özcan2ı takip etmeni tavsiye ederim.
      Burada çok fazla öneri var şunlara göz at; http://samanyoluekspresi.blogspot.com/2016/01/faydal-gokbilim-linkleri.html

      Sil
  21. verdiğiniz cevaplar için teşekkürler peki yurtdışında çalışmak nasıl siteden felan başvurup uygunsak direk alabiliyorlar mı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yurtdışında çalışmak genelde bir anda olan bir şey değil ve bağlantılarınız olmalı. Örneğin erasmus , staj veya benzeri bir şey ile yurtdışına gidip bağlantılar oluşturmak gerekir ya da üniversitedeki hocalar yardım eder. Sanırım en çok dikkat edilen şey mesleki alanda deneyim (öğrenciyken çalışmalar yapmış olmak, alanında gönüllü aktiveler , topluluk , kulüp vs) ve isteklilik.

      Sil
  22. bide mesela astronom unvanı aldık ve türkiyede işe başladık maaşı ne kadar oluyo, yurtdışlarında aynı bu şekilde başlarsak ikisi de aynı mı oluyo

    YanıtlaSil
  23. ben şuan 8.sınıfa geçiyorum ve bunu bu mesleği çok istiyorum bu 7. sınıfta öğretmenimiz uzay ünitesini işlerken ilgimi çekmişti öğretmenimiz farklı mesleklwer edinin demişti ve derste biraz mesleklerden bahsetmiştik ben o günden sonra hep akşamları yıldızları izleddim not aldım araştırdım ve mesleği araştırdım ne kadar riskli olsa bile dikkatimi çekebildi herşeyiyle mutlu oldum ama fen dersimden 2 sınavdada yüksek almadım bu şuan bana bir engel olmaz değil mi? normalde ilk dönem uzay ünitesiydi ve 90 100 aldım ama 2. dönem düşük notlart aldım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba elbette olmaz, fen bilimleri ve fizik ya da diğer alanlar zamanla seveceğin öğreneceğin alanlar. Çalışınca yapacağından eminim. :) Ben de öğretmenin gibi düşünüyorum.

      Sil
  24. merhaba acaba üniversiteyi bitirdiğimizde işe nasıl başlıyoruz internetten başvuru felan yapıp bekliyomuyuz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nasa'dan ya da spacex'den adamlar geliyor sen mezun olmadan hemen önce. Seni takip ediyorlar eğer derslerinde iyiysen hooop seni alıyolar Amerika'ya gidiyosun.

      Sil
  25. Merhabalar Halil bey iyi akşamlar.
    öncelikle bu yorumu görüp görmeyeceğinizden emin bile olamadan yazıyorum.
    Bloğunuzu az önce keşfettim ve birkaç yazı okudum. Odan sonra bu videoya denk geldim ve bunları yazmak istedim. Ben sanırım ilk okuldan beri aşırı dercede bilim ve uzay meraklısıyım. Uzayla ilgili makalelelr yazılar videolar ve daha neler neler... Bloğunuzu okuduğumda ve bu video yu izlediğimde içimde bir şeyler kıpırdadı.
    Benim matemaiğim ve fiziğim her daim iyi olmuştur ki bu liseye gelene kadar hem öğretmenlerimden hem de arkadaşlarımdan sık sık duydum. Fakat liseye başladığım zaman zaten az olan ders çalışma isteğim nerdeyse yok oldu diyebilirim. Derslere çalışmıyor ve haliyle sadece dinledğim derslede alabldiğim sınırlı oluyodu. Böyle 3 sene geçti ve ben nerdeyse kendi benliğime ihanet ederek; arkadaşlarımı ve eski öğretmenlerimi şaşırtacak derecede gerilemeler yaşadım. Şuan lise 3 üm ve bu videodan sonra ciddi anlamda astronamiye olan tutkum daha da kabardı. Sizce hala bir şansım var mı? Yeniden eski ben olmak için? o eski dersleri pür dikkat dinleyip o her soruda parmağı havada olan çocuk olabilir miyim ? Hayalim hep astronomi ile ilgili bir yerde vuku bulmaktı. Sizce şu saatten sonra onca düşük nottan ve hayal kırıklığından sonra yine de hayallerimin peşinden koşarsam başarabilri miyim?


    cevabınızı bekliyor olacağım. esen kalın...

    YanıtlaSil
  26. Abi merhaba ben miray ben suan 8. Sınıfım ve lgs ye giricem sanirim suan gec degil eskiden veteriner olmak istiyodum ama 5. Siniftan beri uzaya merak sardim google da nasa ile ilgili bi haber görsem kendimi tutamiyorum okuyorum sonuna kadar ve hayal kuruyorum mesela 9. Gezegeni bulduğumu idda ediyo nasa. Ve geceleri uyuyamiyorum acaba ben de 10. Gezegeni bulabilirmiyim diye düşünüyorum asıl sorum şu benim nasil bi liseye gitmem gerekiyo veya lisr fark etmezse üniversiteyi nerede okuyabilirim batuhana yazmissin ben kararlarimi gozden geçirdim ve gercekte astronom olmak istiyorum lütfen bana yardim et benim ne yapmam gerekiyo lutfen oyle cok istiyorum ki anlatamam notlar falan tutuyorum lutfen bunu gor ve bana geri dönüş yap.....

    YanıtlaSil
  27. Merhaba abi ben yazını yeni okudum be 8. Sınıf öğrencisiyim gerçek bir astronomi meraklısı birisiyim daha buyaşımda kendi yaptığım teleskopla ayı inceledim ve her gün evren ve yerçekimi ile ilgili kendime sorular sorup yanıtlıyorum hatta bir kitap bile yazdım 30 sayfalık ama okulumda ne zaman hocalarıma sorular sorsam bana garip garip bakıyorlar örneğin güneş ışığı büküyorsa yıldızların gerçek yerini nasıl buluyorlar gibi( tabi önce kendim yanıtlıyorum) arkadaşlarım da aynı benimle dalga geçiyorlar ama ben ginede yılmadım ben astronomi okuyacağım fakat bunun için hangi konular üzerinde yoğunlaşmalıyım ( dil mi matematik mı seneye lisede göreceğim fizik mı)lütfen bana geri döner misin abi bi de hangi kitapları okumalıyım( stephan hawking in bütün kitaplarını ve carl sagan ve einstein ın bazı kitaplarını okudum) abi lütfen bana geri dönermisin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kardeşim ben Ege üniversitesinde astoronmi ve uzay bilimleri okuyorum 1.sınıfım. Lisede sayısal okuyup çok rahat bi şekilde kazanabilirsin. Çok çok matematik fizik bilmene gerek yok bölümü kazanmak için ama bölümde bi şeyler yapmak iyi olmak istiyosan temelini iyi tutacaksın. Bölümü kazanıpta gelmeyen çok kişi var. Sınıflar 10-15 kişi hatta üst sınıflar 5-6 kişi oluyor. Gerçekten seviyorsan başarılı olursun. Kitap okuman senin yararına tabiki kitap okumaktan vazgeçme. Başka merak ettiğin bir şey varsa cevaplıyım

      Sil
  28. Selam,

    2000 senesinde üniversiteden mezun olmuş biri olarak sorumu sizlere soracağım.
    15 senedir yazılım sektöründe çalışıyorum. Eğitimin yaşına takılan birisi değilim, küçüklüğümden beri Astronomi ye merakım var ve hatırı sayılır yerli-yabancı kaynaklardan oluşan bir kütüphanem bulunuyor.

    Sizce Türkiyede Astronomi adına ciddi birşeyler yapmak için Astronom olmak gerekir mi ? Açıkçası mevcut tecrübelerimi Astronomi ile birleştirerek hayatımın sonuna kadar bu alana kendimi adamak istiyorum.

    Fikirleriniz nedir ? merak ettim. Şimdiden teşekkürler.



    YanıtlaSil
  29. merhaba. küçüklüğümden beri uzayı çok seviyorum ve büyüyünce astronom olmak istiyorum. ingillizcem normalin biraz üstünde. bu konu ile alakalı şimdiden astronomi dergileri vb. okuyup, araştırıp kendimi geliştirmeye çalışıyorum. ilerde gerçekten bu konu hakkında ciddi araştırmalar yapmak istiyorum. kendimi daha iyi nasıl geliştirebilirim.

    YanıtlaSil
  30. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  31. Selam,bende sürekli Discovery Science'ta Evren nasıl işler,NASA'nın açıklanamayan dosyaları gibi programları izliyorum.Oradaki astronomlar gibi olmak istiyorum.Şu an 10. sınıftayım.Nasıl bir yol izlemem gerek?

    YanıtlaSil
  32. Sevgili Halil Hocam, öncelikle merhaba. Yazınızı okuduktan sonra aklıma bir soru takıldı; Gökyüzüne olan merakım yüzünden bu konuyla alakalı kendi çapımda araştırmalar yapmaya başladım yaklaşık 2 yıl önce, şu an ise ciddi bir kaynak bulma sorunu yaşıyorum. Sevgili Halil Hocam bana merakımı giderecek ve doğru bir şekilde bilgilendirecek bir kaç tane kaynal önerebilir misiniz? (youtube kanalı, bir kitap, bir yazar, bi dergi veya bir blog sayfası olabilir)

    YanıtlaSil
  33. Merhaba halil hocam bir hayalim var ortaokulda başlamıştı uzaya ilgim izafiyet teorisine ,felsefeye gerçekten ilgim var . Bu aralar felsefedeki varlık konusundan hatta insan üzerine düşünceler gibi konular çok ilgimi çekiyor sürekli okuyorum tartışıyorum sorular soruyorum ve bir yandan liseye de devam ediyorum malum yks gibi sistemimiz var derece için sacma sapan derslere çalışıyorum bu aralar ilgilenemiyorum ama UZAY BÖLÜMÜNÜ eğer başaramazsam sonsuza dek ıçimde kalacak ve ilerde keşke dememek için güzel bir üniversite istiyorum şuana kadar en yüksek puanlı odtü havacılık ve uzay bölümü var ama havacılık uçak alanında daha baskınlar turkiyede heryerde öyle ama işin özeti turkiyede okuyup Yurtdışında devam etmek istiyorum sizden ricam turkiyede en uygun uzay bölümü için hangi üniversite var ?

    YanıtlaSil
  34. Merhaba ben astronomi okumak istedigime eminim aslında yurt dışında okumak istiyordum. Ama iyiki yazılarına denk geldim. Artık ülkemde de okuyabilirim diyorum. Bende senin gibi bilim insanı olmak istiyorum. Belki Hawking ve einstein gibi zeki olmayabilir. Ama neden onlar gibi evreni anlamayim ki? Benim sorum diğerleri gibi geleceğe dönük değil. Çünkü illaki istediğim mesleği yapabileceğimi dusunuyorum. Benim 1.sorum;
    Sence anti madde neden maddeden daha fazla ?
    2. Karadelikler yildizlarlarin kendi içine çökmesiyle oluşuyor. Yani enerji ve maddenin! Karanlık maddeyle de karadelikler varmidir? Ya da karadelikler karanlık maddeleri de yutabilir mi?
    Bunlarla ilgili çok araştırma yaptım fazla bişey bulamadım aslında bunlar gibi çok sorum . Biraz bilgi verebilir misin? simdiden sagol ve yazin cok guzeldi . Gelecege dair umut var😊

    YanıtlaSil
  35. MMerhaba Halil abi yazınızı okudum 3 kez ve yazınız benim için çok iyi ve çok netti. Çok teşekkür ederim. Ve bir soru sormak istiyorum. Şu an siz ne yapıyorsunuz doktora mı lisans mı yapıyorsunuz yoksa bitirdiniz ve iş bulabildiniz mi acaba?

    YanıtlaSil
  36. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  37. Merhaba ben 9. snıf öğrencisiyim ve sanırım 2 gün önce astronom olmaya karar verdim çünkü bana çok ilgi çekici geliyor. ama aklımda bazı soru işaretleri var ( aslında çok fazla soru işareti var ama sadece birkaçını yazacağım) :
    1. 11. sınıfta sayısal mı seçmem gerekiyor, üniversitede nerde okumalıyım?
    2. türkiyede sanırım iş olanakları az, yurt dışı olarak nereleri önerebilirsiniz?
    3.daha çok gözlem yapan astronomlar nerelerde daha çok çalışıyor, yanlız mı çalışıyorlar?
    Aklıma gelmeyen birsürü sorum var ama buraya yazsam biraz saçma kaçar. ellerinize sağlık, teşekkür ederim şimdiden

    YanıtlaSil
  38. harika anlatmışsınız hiç gözüm korkmadı asıl şimdi daha çok istiyorum çok teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  39. Merhaba iki sorum var
    1. Si ben şu an lisedeyim ve astronomi bölümünü kazanmak istiyorum eşit ağırlıkmı yoksa sayısalı mı seçmeliyim

    2. Si astronomi bölümündede diyer lehinde olduğu gibi normal 4 yılmı üniversite okunuyor



    Lütfen cevaplar mısın lütfen lütfen

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 1.sayisal secmelisin 2.evet 4 yıl ama lisans doktora vs katinca cok daha uzayabiliyor

      Sil
  40. Mrb. Benim 5 yaşında bir oğlum var. Biz internette gezegenler şarkılarıyla bu hayranlığa başladık. Ve kendi kendine astranot olmaya karar verdi. Şimdi hemen hemen her gün national geographic gezegen belgesellerini izliyoruz. Hatta benim bazen işim oluyor, kendi başına izlemeye devam ediyor. Bu belgeseller yaklaşık 1 saat sürüyor ve oğlum çok hareketlidir yerinde duramaz ama onları seyrederken dikkatlice ve hiç kıpırdamadan seyrediyor. Güneş sistemi maketi almamız için ağladı biz de aldık.Tabi diyeceksiniz 5 yaşında çocuk büyüyünceye kadar daha çok fikir değiştirir.ama kendi başına karar vermesi bu kadar net olması beni şaşırtıyor. Astronom ve astronot daha farklı tabi biliyorum ama kardeş dallar... asıl merak ettiğim bu yaştaki bir çocuk için bu normal mi ve ben nasıl bir yol izlemeliyim sizce?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Işıklı Takımyıldızı Maketi Yapalım

Türkiye'de Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü Okumak

Gökbilimi Takip Edin